img
Digitale betalingen op Koningsdag winnen terrein

Digitaal betalen wordt steeds populairder op Koningsdag. Vorig jaar werden op deze dag 30 procent meer Tikkie-transacties verricht dan in 2022. ABN AMRO zag vorig jaar onder meer veel particulieren die zich via Tikkie lieten betalen voor het gebruik van hun toilet. Ook bij de Rabobank worden meer betaalverzoeken verstuurd tijdens Koningsdag. Het aantal Tikkie-betalingen was vorig jaar op Koningsdag zes keer hoger dan op een normale dag. Gemiddeld betaalden Nederlanders voor hun koningsdagaankopen circa 13 euro via Tikkie. Zo’n 13 procent van de bedragen is boven de 25 euro.

Aan de hand van de omschrijvingen is af te lezen voor welke aankopen met Tikkie werd betaald. Bier staat bovenaan, gevolgd door kleding en eten. Op een verrassende vierde plaats staat het bezoek aan de wc. “Hoge nood kan leiden tot een goede cashflow”, aldus ABN AMRO. Op de vijfde plaats staan spullen die verkocht worden op de vrijmarkt.

Een woordvoerder van Rabobank zegt dat die bank een soortgelijke trend ziet. “Het aantal betaalverzoeken gaat heel hard omhoog met Koningsdag”, licht hij toe. “Mensen zijn veel op pad met hun vrienden en op de vrijmarkt wordt veel gebruikgemaakt van betaalverzoeken via een QR-code.”

Digitaal betalen wordt steeds populairder op Koningsdag, met vorig jaar 30 procent meer Tikkie-transacties dan in 2022. Nederlanders betaalden gemiddeld 13 euro via Tikkie voor aankopen, waarbij bier, kleding en eten bovenaan staan, gevolgd door toiletbezoeken en spullen van de vrijmarkt.




Net binnen